Böbrek taşı; böbreklerde oluşan sert kristallerdir. Genellikle idrarda bulunan çeşitli maddelerin kristalleşmesi sonucunda oluşmaktadırlar. Sıvı alımının yetersiz olması, tüketilen birtakım yiyecekler veya belirli tıbbi durumlar böbrek taşı oluşum riskini artırmaktadır. Bazı insanlar genetik olarak böbrek taşı oluşumuna daha yatkındır ve bu durum aileler arasında geçer.

Bu sorun, dünya genelinde birçok insanı etkileyen yaygın bir sağlık sorunudur. Ancak taşın oluşumu, belirtileri ve tedavi yöntemleri hakkında daha fazla bilgi elde edebilirsiniz. Bu durumla daha etkin bir şekilde başa çıkmak mümkündür. İşte böbrek taşına dair bilmeniz gerekenler:

Böbrek Taşı Tedavisi

Genellikle taşın boyutuna, türüne ve yol açtığı semptomlara bağlı olarak değişmektedir. Bu nedenle de böbrek taşlarına yaklaşımda, çeşitli tedavi seçenekleri bulunmaktadır:

Bekleme ve İzleme: Küçük taşlar genellikle vücuttan idrarla atılır. Bu süreç sırasında doktorlar, bol miktarda su içmenizi ve gerektiğinde ağrı kesiciler kullanmanızı önerir.

ESWL (Ekstrakorporeal Şok Dalga Litotripsi): Bu yöntem, dışarıdan vücuda yönlendirilen ses dalgaları ile taşı parçalamayı hedefler. Daha sonra bu küçük parçalar idrarla vücuttan atar.

URS (Üreteroskopik Taş Cerrahisi): Bu işlem, üreteroskop adı verilen ince bir cihaz idrar yolu boyunca ilerlemektedir. Ardından, lazer enerjisi veya başka bir yöntemle taşı parçalamasıyla gerçekleşmektedir.

PCNL (Perkütan Nefrolitotomi): Bu yöntem, genellikle büyük taşların tedavisi için kullanılır. Doktor, cildi ve böbreği delerek bir tüp aracılığıyla taşı çıkarır.

Böbrek Taşları Ameliyatı: Çok büyük taşların varlığı veya diğer yöntemlerle tedavi yapılamaması gibi durumlarda açık cerrahi gerekmektedir. Ancak bu, taş tedavisinde en son başvurulan yöntemdir ve nadiren gerekir.

İlaç Tedavisi: Bazı taş tipleri için ilaç tedavisi uygundur. Örneğin, ürik asit taşları için alkalinize edici ilaçlar kullanılır.

Flexible URS ile Tazer Tedavisi: Taşın doğrudan lazer enerjisiyle parçalandığı bir tedavi yöntemidir. Bu tedavi, özellikle taşın yerleşimine ve büyüklüğüne bağlı olarak çoğu vakada oldukça etkili bir seçenektir.

Her tedavi seçeneğinin kendi riskleri ve avantajları vardır. Sizin için en uygun tedavinin hangisi olduğuna karar vermek için doktorumuzla detaylı bir şekilde görüşmelisiniz.

Böbrek Taşlarında Kapalı Yöntem Flexible URS ile Tazer Tedavisi

Tedavi sırasında, ürolog, öncelikle endoskop denilen ince bir cihaz yardımı ile hastanın üretrasından yani işeme kanalından girerek böbreğe ve üriner sistemin diğer bölgelerine ulaşmaktadır. Taş endoskopik olarak görüldükten sonra lazer enerjisi ile böbrek taşı parçalanarak kum haline getirilir. Taşın büyük kısmı lazer ile buharlaştırılır oluşan kum kristalleri ise , daha sonra vücuttan doğal yollarla atılması beklenir.

• Tedavi öncesi ücretsiz ön görüşme ile durum değerlendirmesi.
  • Doktor, tedaviye uygun olunması hâlinde gerekli ön bilgilendirmeler yapar.
  • İşlem yaklaşık olarak 30 dakika sürer.
  • Üroloji doktoru tarafından uygulanan işlemde, ağrı veya yan etki bulunmamaktadır.
  • Tedavi sonrasında günlük yaşantıya hemen devam edilir.
  • Hem sağlık hem de performans için belirli öneriler sunulur.

Böbrek Taşlarında Kapalı Cerrahi Nasıl Uygulanır?

Tedavi sırasında, ürolog, öncelikle endoskop denilen ince bir cihaz yardımı ile hastanın üretrasından yani işeme kanalından girer. Ardından böbreğe ve üriner sistemin diğer bölgelerine ulaşır. Taş endoskopik olarak görüldükten sonra lazer enerjisi, ile böbrek taşı parçalanarak kum haline getirilir. Taşın büyük kısmı lazer ile buharlaştırılır ve oluşan kum kristallerinin ise , daha sonra vücuttan doğal yollarla atılması beklenir.

Kapalı yöntemle Flexible URS ile böbrek taşı tedavisini Avantajları Nelerdir?

Lazerle böbrek taşı ameliyatının birçok avantajı bulunmaktadır:

• Kesi veya yara izi olmaz.
  • Büyük böbrek taşlarında etkilidir.
  • Hasta aynı gün taburcu olur.
  • İşlem sonrası daha az ağrı
  • Hızlı iyileşme süreci
  • Düşük komplikasyon riski
  • Tekrarlayan taşlarda tekrarlanabilir bir cerrahi seçeneğidir
Lazerle böbrek taşı tedavisi, modern tıbbın sunduğu yenilikçi yöntemlerden sadece biridir

Böbrek Taşı Belirtileri Nelerdir?

Genellikle şiddetli ağrı, idrarda kan, mide bulantısı veya kusma şeklinde kendini gösterir.

Böbrek taşları farklı boyutlarda ve şekillerde olabilir. Örneğin küçük taşlar genellikle belirti vermeyebilir. Ancak küçük taşlar idrarla vücuttan çıkarılırken, büyük taşlar idrar yolunu tıkayarak şiddetli ağrıya neden olur.

Belirtileri kişiden kişiye değişir ve bazen taşlar hiçbir belirti göstermeden vücuttan atılır. Fakat taşların büyüklüğü ve yerleşimi, belirtilerin şiddetini ve türünü etkiler. Böbrek taşları genellikle aşağıdaki belirtilerle ilişkilendirilir:

Ağrı: En belirgin belirti genellikle karın, sırt veya kasık bölgesinde şiddetli ve keskin ağrıdır. Bu ağrı, taşın böbrekten idrar yoluna doğru hareket etmesiyle oluşur.

İdrarda kan (Hematüri): Taşlar, idrar yolunu tahriş edebilir ve bu da idrarda kan görülmesine (hematüri) neden olabilir. Bu durumda genellikle idrar, normalden farklı olarak kırmızı, pembe veya kahverengi olur.

Sık idrara çıkma: Böbrek taşları olan kişilerde sık idrara çıkma görülür. Bu genellikle taşın idrar yolunda ilerlemesi ve idrar akışını engellemesi nedeniyle olur.

Bulantı ve kusma: Böbrek taşları, böbrekler ve gastrointestinal sistem arasındaki bağlantıyı etkiler. Bu yüzden bulantı ve kusma gibi belirtilere neden olur.

İdrarda kötü koku veya bulanıklık: Böbrek taşları idrarın bulanık görünmesine veya kötü kokmasına neden olur.

Ateş ve titreme: Eğer taşlar idrar yolu enfeksiyonuna yol açarsa, ateş ve titreme gibi belirtiler ortaya çıkar.

Hasta Yorumları

Hastalarımızın yapmış olduğu yorumları görmek ve bizim hakkımızda fikirlerinizi yazmak için yandaki alanları tıklayabilirsiniz​

Böbrek Taşı Ameliyatı

Böbrek taşı ameliyatı idrar yolları içerisinde oluşmuş mineral yapılı taşların çıkartılmasını kapsar. Ülkemizde oldukça yaygın görülen bu rahatsızlığın kaynağı olan taşlar, ameliyat yardımı ile çıkartılabilmektedir. Bu yönü ile böbrek taşı, tedavisi mümkün bir rahatsızlıktır.

Özellikle son 15 yılda görülme sıklığı oldukça artmış olan böbrek taşları, doktorun uygun gördüğü yöntem ile kırılmaktadır. Başka bir yöntem olan doğrudan açık böbrek taşı ameliyatı ile de çıkartılabilmektedir. Endoskopi, açık, kapalı ve lazer gibi pek çok farklı yöntem uygulanır bu tedavi sürecinde. Hangi yöntemin kullanılacağını belirleyen farklı unsurlar vardır tabi ki. Bu unsurların değerlendirilmesi sonucunda ameliyat yöntemi doktor tarafından netleştirilir.

Taşı kırma ya da çıkarma işleminde başarı oranları değişkendir. Uygulanan tedavi yöntemleri nasıl çeşitlilik gösteriyor ise bu yöntemlerin başarı durumları da de tıpkı yöntemlerin türleri gibi farklılık göstermektedir. Bu yüzden, teknolojinin gelişmesi ile birlikte her geçen gün bazı yöntemler popülaritesini yitirmektedir.

Böbrek Taşı Nasıl Oluşur?

Genellikle idrarda bulunan çeşitli maddelerin kristalleşmesi sonucu oluşmaktadır. Yetersiz sıvı alımı, tüketilen bazı yiyecekler veya belirli tıbbi durumlar taş oluşum riskini artırır.

Taşların oluşumu, kandaki çeşitli minerallerin böbreklerden atılma süreci ile yakından ilişkilidir. Normal şartlarda, bu mineraller belirli bir denge içinde bulunur ve idrarda çözünür. Ancak bazı durumlarda, çözünme sıklığı ve miktarı azalabilmektedir. Çözünmenin azalması kaynaklı kristal birikmesi olur. Bu yüzden böbreklerin iç kısımlarında kristal çökmesi ve böbrek taşları oluşumu meydana gelir.

Böbrek taşları çeşitli türlerde olabilir ve en yaygın olanı kalsiyum oksalat taşlarıdır. Bu taşlar tüm vakaların yaklaşık yüzde 80’ini oluşturur. Diğer taş türleri arasında enfeksiyonlara bağlı şekilde oluşan taşlar da vardır. Bu taşlar, ürik asit taşları, sistin taşları ve kalsiyum fosfat taşlarıdır.

Taş oluşumunda beslenme ve yaşam tarzı gibi faktörlerin etkisi oldukça önemlidir. Bunların başında yetersiz sıvı tüketimi gelir. Diğer beslenme alışkanlıkları da ayrıca önem taşımaktadır. Örneğin, yüksek hayvansal protein alımı, aşırı sodyum tüketimi, fazla rafine şekerler tüketilmesi ve kafeinli içeceklerin vücuda aşırı alımı. Bunlar böbrek taşı oluşum riskini artırabilir. Ek olarak, idrar yolu enfeksiyonları, böbreklerdeki yapısal anomaliler, kullanılan bazı ilaçlar ve genetik faktörler de etkilidir. Bunlar da böbreklerde taş oluşumunu tetiklemektedir.

Böbrek Taşı Nasıl Düşer?

Vücudun taşı atma süreci, genellikle taşın büyüklüğüne ve yerleşimine bağlıdır. Küçük böbrek taşları genellikle idrar yolu boyunca hareket eder ve idrarla birlikte vücuttan atılır. Bu süreç bazen ağrıya neden olabilmektedir. Çünkü taş, böbrekten mesaneye giden ince tüp olan üreter boyunca ilerlerken iritasyona yol açar.

Düşme belirtileri genellikle şunlardır:

• Genellikle karın, kasık veya alt sırt bölgesinde keskin ve şiddetli ağrı
  • Bulanık ya da koyu renkte idrar
  • Kırmızı, pembe veya kahverengi (kanlı) idrar
  • Sık idrara çıkma ihtiyacı
  • Mide bulantısı ve/veya kusma

Böbrek taşı sürecindeyken aşağıdakileri yapmak rahatlama sağlanabilir:

Bol sıvı tüketimi: Bol miktarda su içmek, taşın idrar yolu boyunca ilerlemesini hızlandırabilir. Ayrıca taşın vücuttan atılması da kolaylaşır.

Ağrı kesiciler: Doktorunuzun önerdiği ağrı kesicileri kullanmak, süreçteki ağrılarınızın azalmasına yardımcı olacaktır.

Tıbbi tedavi: Bazı durumlardaki belirtiler, tıbbi müdahale gerektirir. Örneğin taş idrar yolunu tıkarsa, idrar akışını engellerse veya enfeksiyona neden olursa, doktorunuz taşı kırmak veya çıkarmak için bir prosedür önerecektir.

Bir böbrek taşı düşürüyorsanız veya böbrek taşınızın olduğuna dair belirtiler yaşıyorsanız bizimle iletişime geçerek detaylı bilgi alabilirsiniz.

Böbrek tümörleri hakkında detaylı bilgi almak için tıklayınızz

Böbrek taşı belirtileri?

Böbrek taşları (renal taşlar), böbreklerde veya üriner sistemde (mesane, idrar yolları) oluşan sert ve küçük mineral birikimleridir. Taşlar, aşağıdaki şekillerde rahatsızlık vermektedir:

• Şiddetli Ağrı
  • Sık İdrara Çıkma ve İdrar Yolu Enfeksiyonları
  • İdrarda Kan
  • Mide Bulantısı ve Kusma
  • İştahsızlık ve Halsizlik
  • Ateş ve Şişlik

Böbrek taşı nasıl düşer?

Böbrek taşı düşürme, ağrının hafifletilmesi ve taşın idrar yoluyla vücuttan atılması amacıyla yapılan bir dizi yöntem içerir. İşte taşı düşürme için kullanılan bazı yöntemler:

• Sıvı Tüketimi
  • Ağrı Kesiciler
  • İdrar Sıkışmasını İzlemek
  • Böbrek Taşı Geçişini Kolaylaştırmak
  • Egzersiz
  • Tedaviyi Düşünmek

Böbrek taşına ne iyi gelir?

Belirtilerini hafifletecek ve taşların oluşumunu önlemeye yardımcı olacak bazı önlemler ve yaşam tarzı değişiklikleri vardır:

• Yeterli Su İçmek
  • Dengeli Diyet
  • Sodyum Kontrolü
  • Kalsiyum İçeriği İzlemek
  • Meyve Suları ve Karbonatlı İçeceklerden Kaçınma
  • Alkol ve Kafein İçeriği İzlemek
  • Düzenli Fiziksel Aktivite

Böbrek taşı testis ağrısı yapar mı?

Evet, testis ağrısına neden olabilmektedir. Böbrek taşları, idrar yolu boyunca hareket ederken veya idrar yolunu tıkadığında şiddetli ağrıya yol açabilir. Bu ağrı, başlangıçta sırtın alt kısmında veya yanında başlar ve testislere doğru yayılır. Özetle buna “böbrek taşı krizi” veya “böbrek taşı ağrısı” denir.